Roterende hylsetrommel

Etter å forbannet meg over hylser som var svarte innvendig, egentlig ikke så ille rene utvendig og alltid å ha fenghullet fullt av maisrester bestemte jeg meg for å kvitte meg med dette problemet en gang for alle.
Jeg hadde lest om at folk hadde kjøpt  keramisk poleringsmedia og brukt dette med hell i en vibrerende hylsetrommel.
 
Jeg kontaktet Sagebrush i statene og fikk en pose med disse steinene over dammen samt et kemikalie som heter Tumble Bright.
Resultatet var nedslående da vekten av keramikken i hylsetrommelen var så stor at den bunnet fjørene på vibratoren og  at det bråket noe helt fryktelig når jeg plugga ledningen i veggen.
Hylsene rikket seg ikke og jeg skjønte at dette slaget var tapt før det egentlig begynte. 
 
OK!! På tide å brette opp ermene.
Etter å ha lett på nettet fant jeg at stainlesstumblingmedia.com hadde roterende hylsetrommel til en bra pris.
Jeg bestemte meg for å kjøpe Thumblers Tumbler Model B med en kapasitet på 15 lb (6,8 kg).
Nå skulle jeg faderimeg få blanke hylser og når esken kom inn døra, tok det ikke lenge før trommelen var montert.Når det står at trommelen tar nesten 7 kg, betyr ikke dette at man kan mate 7 kg hylser oppi, men man må regne vekk vann og media, og da sitter man igjen med en kapasitet på ca. 1 kg til hylser. Trommelen skal nemlig fylles nesten helt full med vann.
 
Jeg fyldte vann, keramikk, noen skikkelig inngrodde svartkrutthylser, oppvasksåpe og tumbler bright opp i trommelen og startet maskineriet.
Det første inntrykket jeg fikk var at det kom nesten ikke en lyd fra maskinen. Den bråket jo mye mindre enn en vanlig vibrerende trommel.
Jeg hadde lest at rundt 4 timer tromling skulle være nok, så jeg skrudde av lokket for hver time for å sjekke resultatene.
Da jeg hadde kjørt i ca. 6 timer var hylsene helt rene, men jeg var fortsatt ikke fornøyd med resultatet.
Etter fortsatt mange timer med tromling fikk jeg liksom ikke de resultatene jeg hadde sett i reklamen på nettet.Jeg leste litt til på nettet og fant ut at det keramiske mediet ville bare gjøre hylsene matte i overflaten, og at det var små rustfrie stålpinner som var løsningen for å få resultater.
Jeg trengte også sitronsyre i vannet for at de skulle bli skikkelig blankt.På jobben hadde jeg en hel pakke med TIG sveisetråder med liten diameter, og da var det bare å begynne å klippe.
Flere dager og mange vannblemmer i hånda senere, hadde jeg nok stålpinner til å starte en ladning.

 Etter noen få timer med tromling åpnet jeg lokket, og resultatet var nesten som å være i Yukon for 200 år siden. GULL!!!!!
Hylsene var like blanke inni som utenpå, inni tennhettelomma og ikke minst igjennom fenghullet, da stålstengene var små nok til å gå igjennom hullet. Dette var nesten for godt til å være sant. Endelig hadde jeg funnet løsningen på hvordan jeg skulle få rene hylser. De ser faktisk ut som de kommer rett fra fabrikken, og det er rent moro å lade dem opp hver gang.

1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
8
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10

Kommentarer er stengt.